Kranio-Sakral-Terapi

kranio1920x420

Kranio-sakral-terapi er en blid behandling med dybdevirkende effekt. Den nænsomme behandlingsform løsner spændinger i leddene mellem kraniets, nakkens, bækkenets og rygsøjlens knogler og afspænder muskulatur og bindevæv. Herved forbedres flow i nervesystem og kredsløb med positiv indvirkning på hele kroppens funktion og velvære. Det autonome nervesystem får mulighed for dyb afspænding, hvilket har betydning for vores energiniveau, dybe vejrtrækning og evne til opheling.

Jeg er autoriseret fysioterapeut og har desuden 1 ½ års efteruddannelse og fem års erfaring som kranio-sakral-terapeut.

Jeg behandler både voksne, børn og babyer med kranio-sakral-terapi.

Børn helt ned til spædbørns-stadiet har stor gavn af at få afspændt det kranio-sakrale system. Babyers og mindre børns knogler er bløde og omgivet af væske. Derfor er det hensigtsmæssigt at arbejde blidt, fokuseret og med stor ro og respekt for barnets signaler. Jeg kan vejlede forældre i øvelser, som styrker den motoriske udvikling hos barnet.

Større børn og teenagere oplever ofte bedring efter 1-3 behandlinger med kranio-sakral-terapi, da deres system er “nyere” og reagerer umiddelbart på behandlingen. Voksne kan have brug for lidt flere behandlinger for effekt, men det er individuelt, hvor hurtigt den enkelte reagerer. I nogle tilfælde er 1-2 behandlinger nok for et varigt resultat.

Oftest gør 2-3 behandlinger en forskel. Overordnet kan siges, at der skal være mærkbart resultat efter 3 gange, ellers anbefales kranio-sakral-terapi suppleret med andre former for behandling.

KRANIO-SAKRAL-TERAPI Bruges bl.a. til behandling af:

• Nakkesmerter og nedsat bevægelighed i nakke
  • Ømme nakke- og skuldermuskler
  • Lænde- og rygsmerter
  • Skævheder i kroppen
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Hovedpiner, migrænesymptomer
  • Piskesmæld og andre eftervirkninger af trafikuheld/ulykker
  • Hjernerystelse, eftervirkninger heraf
  • Følelse af manglende energi

• Svimmelhed
  • Høje/lave lyde fra øre, hyletoner
  • Bidfunktion, kæbespændinger
  • Bøjlekorrektioner
  • Skævheder i kraniet eller rygsøjlen/skelettet
  • Uro hos børn
  • skæve baghoveder hos babyer
  • Forsinket motorisk udvikling
  • Hyperaktivitet/ ADHD-symptomer
  • Depression, uro, humørsvingninger
  • Angst tilstande
  • Tilstande af at være “udenfor sig selv”
  • Chok/traume

Kranio-Sakral-Terapi er en engleblid, men dybdegående behandlingsform, som ved hjælp af blide, men præcise greb omkring nakke, kranium, rygsøjle og bækken arbejder på at skabe balance i kroppens centralnervesystem, åndedræt, muskulatur og led. Det er især velegnet til stresstilstande, kæbe- og bidproblemer, hovedpine, migræne, slag i kranium, hjernerystelse og piskesmæld, ligesom den bruges som en ”åbner” til mange andre symptomer/ubalancer i kroppen. Også velegnet til babyer, børn og unge.

Behandlingen er godt for:

• Kæbe- og bidproblemer
  • Hovedpine & migræne